10 steg till bättre reklamtexter

Jag fick en kopia av ett gammalt nummer av tidningen DU&CO i min hand häromdagen. Där tar Lars Ahlberg upp 10 steg till bättre reklamtexter. Nedan kommer de i ett sammandrag:

  1. Skriv för läsaren. Skaffa dig lite distans till din egen verksamhet och försök att sätta dig in i hur läsaren tänker och känner.
  2. Fundera redan från början ut vad du vill säga med texten.
  3. Tryck hårt på det mest intressanta redan i inledningen. Du har kort tid på dig att fånga läsarens intresse.
  4. Skriv enkelt och rakt på sak. Försök renodla så gott det går.
  5. Less is more. Var selektiv och ta bara med det väsentliga.
  6. Kill your darlings. Våga ta bort egna små favoritdelar om de egentligen inte fyller något konkret behov.
  7. Skriv vare sig som att läsaren vet lika mycket som du inom området, men heller inte som att denne är ett litet barn. Använd alltid en respektfull ton.
  8. Var specifik genom att använda intelligent och saklig argumentering. Allt ska låta konkret.
  9. Skriv så aktivt som möjligt genom att stoppa in verb i stället för adjektiv och superlativer. Få kunden att känna att denne ska göra någonting.
  10. Härma inte andra utan hitta egna argument som bara du står för. Då skapar du dig en egen profil som läsaren kommer att komma ihåg dig för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to top