10 steg till bättre reklamtexter
Jag fick en kopia av ett gammalt nummer av tidningen DU&CO i min hand häromdagen. Där tar Lars Ahlberg upp 10 steg till bättre reklamtexter. Nedan kommer de i ett sammandrag:
- Skriv för läsaren. Skaffa dig lite distans till din egen verksamhet och försök att sätta dig in i hur läsaren tänker och känner.
- Fundera redan från början ut vad du vill säga med texten.
- Tryck hårt på det mest intressanta redan i inledningen. Du har kort tid på dig att fånga läsarens intresse.
- Skriv enkelt och rakt på sak. Försök renodla så gott det går.
- Less is more. Var selektiv och ta bara med det väsentliga.
- Kill your darlings. Våga ta bort egna små favoritdelar om de egentligen inte fyller något konkret behov.
- Skriv vare sig som att läsaren vet lika mycket som du inom området, men heller inte som att denne är ett litet barn. Använd alltid en respektfull ton.
- Var specifik genom att använda intelligent och saklig argumentering. Allt ska låta konkret.
- Skriv så aktivt som möjligt genom att stoppa in verb i stället för adjektiv och superlativer. Få kunden att känna att denne ska göra någonting.
- Härma inte andra utan hitta egna argument som bara du står för. Då skapar du dig en egen profil som läsaren kommer att komma ihåg dig för.