E-postmarknadsföring för småföretag
Även om det ibland känns som att du drunknar i nyhetsbrev från höger och vänster är det en mycket effektiv marknadsföringskanal för småföretag. Rätt utfört kan du som småföretagare få en mycket bra avkastning sett till den tid du lagt ner och de pengar du spenderat.
Generellt kan många olika typer av marknadsföringskanaler vara ganska kostsamma. Så kostsamma att många småföretagare inte kan lägga den summa som krävs. Där kommer e-postmarknadsföring in som ett mycket bra alternativ.
Varför e-postmarknadsföring för ditt småföretag?
När det gäller att nå nya målgrupper, bearbeta outnyttjade potentiella kunder eller kontinuerligt uppvakta befintliga kunder är det inget som slår e-postmarknadsföring. Med en öppningsfrekvens på i genomsnitt 21-23% är alltså den främsta anledningen till att du bör använda e-postkampanjer att de är mycket effektiva!
Det fina i det hela är dessutom att du inte behöver anlita en byrå för din e-postmarknadsföring. Det finns bra system och enkla metoder så att du kan arbeta med det effektivt på egen hand.
Så här kommer du igång med din e-postmarknadsföring
1. Hitta rätt plattform
Du sitter säkert redan nu med exempelvis Outlook eller Gmail som e-postprogram. Även om du skulle kunna bygga dina e-postlistor och kampanjer där kommer det att bli alldeles för tidskrävande.
Med en riktigt bra e-postplattform kan du skapa snygga och målgruppsanpassade kampanjer både snabbt och enkelt. Det finns gratisvarianter som löser detta på ett bra sätt och det finns premiumsystem som till en låg kostnad är ännu bättre. Det gäller bara att du hittar det system som uppfyller dina önskemål och krav.
Några av de funktioner som kan vara viktiga är bland annat:
- Möjlighet att göra utskicken personliga där mottagarens namn automatiskt finns med u utskicken.
- Enkel segmentering så att du kan skicka målgruppsanpassade utskick utifrån din lista.
- Möjlighet att arbeta utifrån ditt företags grafiska profil med både logotyp och färger.
- A/B-tester för att du ska kunna identifiera det meste effektiva sättet att arbeta med utformningen av dina utskick.
- Drag-and-drop-funktion för att du enkelt ska kunna arbeta fram den layout du tycker passar bäst för respektive kampanj.
- Mobilanpassning av utskicken är också mycket viktigt då undersökningar visar att drygt 80% av e-postutskick öppnas i mobiltelefonen.
Det finns ett stort antal system som klarar av detta och några av de allra vanligaste är:
- Mailchimp
- ConvertKit
- HubSpot
Titta igenom vad de olika systemen har för olika fördelar och nackdelar och försök att hitta det som passar dina ändamål bäst.
2. Bygg din e-postlista
För att lyckas så bra som möjligt är det viktigt att det är rätt personer dina utskick går ut till. Här gäller det att bygga en så träffsäker e-postlista som möjligt.
Även om det finns olika vägar att går för att bygga upp sin lista är det viktigt att du gör det på rätt sätt. Dels för att juridiskt stå med ryggen fri, men också för att inte svärta ner företagets varumärket.
Här är några bra sätt att jobba på för att utöka sin e-postlista:
- Se över dina befintliga kontakter. Kolla igenom mobilen, mejlen och visitkort du fått i arbetet. Kontakta dem och se om de vill signa upp sig på din kontaktlista. Bäst är om du kan skicka med en länk till en sida de kan anmäla sig på. Då har allt gått till på ett korrekt sätt. Arbeta på detta sätt kontinuerligt när du får nya kontakter.
- Placera ett anmälningsformulär tydligt på din webbplats. Då kan du få intresserade besökare att skriva upp sig på din lista också. Förhoppningsvis har de kommit en bit på köpresan och att du kan omvandla dem till kunder genom dina utskick.
- Erbjud rabatt för alla som anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Det är ett bra sätt att få in många nya mottagare. Även om en del väljer att avsäga sig nyhetsbrevet efter det att de nyttjat rabatten har du ändå drivit en viss extraförsäljning.
- Använd sociala medier för att få fler prenumeranter. De följare du har på sociala medier har ju sedan tidigare visat att de är intresserade av det du har att erbjuda. Nyttja det genom att publicera intressant innehåll som driver dina följare till en sida med anmälningsformulär.
Utöver dessa metoder finns det även möjlighet att köpa e-postlistor, men då är vi inne i gränslandet för vad som är legalt och även kan skada ditt varumärke. Du riskerar också att få din IP-adress svartlistad, vilket leder till att dina utskick blockeras innan de når de olika mottagarna.
3. Planera din kampanj
När du börjat bygga upp en mottagarlista du känner dig nöjd med är det dags för att planera din kampanj. Då gäller det att börja identifiera vilka mål du har med utskicken och hur du ska nå de målen.
Vill du marknadsföra erbjudanden och rea? Vill du skicka påminnelser till de som lämnat sin varukorg utan att slutföra köpet? Vill du bygga varumärke med guider och artiklar? Vill du be om omdömen hos befintliga kunder?
Målen kan vara många och varierande, men det viktiga är att du själv identifierar vad det är som du är ute efter med dina utskick. Du kanske har flera olika mål du vill uppnå, men var då noga med att fokusera på ett mål per utskick, så att budskapet blir tydligt.
Olika typer av utskick
I grund och botten finns det fem olika typer av utskick som passar de flesta behov:
- Allmänna utskick till en bred publik.
- Frekventa nyhetsbrev för att hålla dig aktuell mot din publik och för att nå ut med nyheter.
- Välkomstutskick till nya prenumeranter.
- Erbjudanden för att driva mer direktförsäljning.
- Påminnelsemejl till de som lämnat sin varukorg om att slutföra beställningen.
Ett sätt att använda de olika typerna av utskick är att börja med välkomstutskicket till nya mottagare. Sedan kan det gå iväg ett eller ett par utskick med olika erbjudanden för att sedan följa upp med ett påminnelsemejl till de som inte slutfört en beställning. Efter det kan de sedan komma in de frekventa nyhetsbreven och erbjudanden med jämna mellanrum.
Andra bra användningsområden är att försöka återuppbygga engagemanget hos de som inte handlat eller beställt av dig på ett tag eller bjuda in till event och andra aktiviteter.
4. Skapa dina utskick
När du har kommit så här långt i ditt arbete är det dags att skapa dina utskick. Något som är mycket viktigt att hela tiden ha i åtanke är att inte försöka få in så mycket som möjligt i utskicken. En alltför överarbetad design och för mycket information kan distrahera mottagaren när det gäller att se huvudbudskapet och därmed bli förvirrande. Håll det alltså enkelt och tydligt samtidigt som det ska se snyggt och professionellt ut!
En mycket viktig del för att skapa nyfikenhet och för att generera öppningar av nyhetsbrevet är ämnesraden. Den ska skapa uppmärksamhet och få mottagaren att vilja veta mer om vad nyhetsbrevet har att erbjuda.
Innehållet i sin tur ska vara enkelt för besökaren att få en överblick över och det ska vara tydligt vad budskapet är. Se också till att ha en tydlig CTA (Call-to-action) i utskicket, så att läsaren enkelt kan utföra det du vill att han eller hon ska göra.
5. Skicka och analysera
När allt är klart är det bara att skicka ut budskapet till önskade mottagare. Nu är det viktigt att inte bara jobba vidare med kommande utskick utan att analysera agerandet hos mottagarna och resultaten. Det system du valt för dina utskick bör alltså ha en bra analysfunktion och några av bitarna du bör titta närmare på är:
- Vilken öppningsfrekvens har utskicket? Är det tillräckligt många som väljer att öppna eller vör de se över hur du formulerar din ämnesrad?
- Är det många som öppnar nyhetsbrevet, men få som klickar sig vidare? I så fall bör du se över hur tydlig du är i ditt budskap och om din CTA kan förbättras.
- Är det många som klickar sig vidare, men som ändå inte väljer att konvertera? Då bör du se över landningssidan som din CTA leder till. Svarar den upp mot de förväntningar besökaren har? Är den rörig eller otydlig på annat sätt?
- Är det många som avregistrerar sig? Då får du se över så att du skickar rätt budskap till rätt mottagare. Var också noga med att inte göra dina utskick alltför ofta, så att mottagarna tröttnar.
Kom också ihåg att e-postmarknadsföring är en konstform som kan ta lite tid att hitta rätt i. Fortsätt att arbeta på och utföra justeringar och tester för att med tiden lära känna vad som passar din målgrupp allra bäst. Det kan också vara bra att använda sig av systemets inbyggda funktion för A/B-tester för att de olika utfall.
Slutgiltiga tips
För att lyckas så effektivt som möjligt är det viktigt att du tänker mer på kvalitét än kvantitet. Det är bästa sättet att hålla dina mottagare kvar och att få en bra interaktionsgrad hos dem.
Arbeta löpande med att försöka få nya mottagare av ditt nyhetsbrev och arbeta då också löpande med segmentering. Med en bra segmentering når du mottagare med ett visst intresseområde med anpassat innehåll, vilket leder till högre konverteringsgrad.
Försök också att automatisera de utskick som passar för det. Det gäller exempelvis välkomstutskick och påminnelse om att slutföra köp med befintlig varukorg.
Med en bra plan för dina utskick och noggranna analyser efter det att de gått iväg kan du bygga upp en stark försäljningskanal på det här sättet.