Google E-A-T blir E-E-A-T

Google E-A-T utökas med "expertis" och blir E-E-A-T

Ett begrepp som varit flitigt förekommande i SEO-kretsar sedan augusti 2018 är Google E-A-T. Nu har Google utvecklat begreppet och det kallas numera för E-E-A-T. Detta går att läsa om på Google Search Central.

Vad står E-A-T för?

E-A-T står för Expertis (Expertise), Auktoritet (Authoritativeness) och Trovärdighet (Trustworthiness). Google själva har varit tydliga med att dessa tre punkter är mycket viktiga i arbetet med att få sin webbplats att placera sig bra i sökresultatet för olika sökningar.

Just Google EAT i sig är ingen egentlig rankingfaktor utan mer ett begrepp som innefattar många olika signaler som sedan Google använder sig av för att ranka sidor. Det är också viktigt att veta att olika typer av innehåll och sökningar påverkas olika mycket av de ingående signalerna från E-A-T.

Det är exempelvis inte lika viktigt att en sökning på ”söta kattungar” har ett sökresultat där alla sidor har hög trovärdighet och expertis. Om du däremot söker på något hälsorelaterat är det desto viktigare att resultatet du får upp är trovärdigt och sitter inne med expertkunskaper.

E-A-T är numera E-E-A-T

Google har numera gjort ett tillägg i sina guidelines och lagt till en ny bokstav som står för Erfarenhet (Experience). Detta har de gjort för att lyfta fram sidor där skribenten har egna erfarenheter av ämnet jämfört med innehåll som skrivs av från andra sidor. Egna erfarenheter ökar både trovärdigheten och expertisen hos den som skriver. Den nya benämningen är alltså numera Google E-E-A-T.

Det är inte bara text som ska vara unik och framtagen från egna erfarenheter. Google värdesätter även egenhändigt tagna bilder och egna filmklipp. Det visar ytterligare tecken på egna erfarenheter inom området.

Hur du arbetar med att förbättra E-E-A-T på din webbplats

  • Bygg länkar – En webbplats som många andra domäner länkar till ses som trovärdig och viktig i Google ögon. Genom att skaffa fler länkar från relevanta webbplatser kan du förstärka din sajts auktoritet.
  • Ha unikt, uppdaterat och korrekt innehåll – Var noga med att ditt uppehåll är uppdaterat och har den senaste, korrekta informationen. Innehållet ska dessutom vara unikt när det gäller både text, bild och rörlig media.
  • Skaffa fler kundomdömen och omnämnaden – Ett bra sätt att öka på din trovärdighet är att få positiva omnämnanden och kundomdömen. Då blir det en extern partner som ger dig positiv signaler, vilket känns trovärdigt.
  • Tydlig avsändare – Var noga med att alla kontaktuppgifter till företaget är väl synligt på webbplatsen. Presentera även gärna medarbetare och skribenter tydligt på sajten. Har du exempelvis en gästskribent som är auktoritär inom sitt område är det viktigt att visa att det är just han eller hon som skrivit artikeln.

Slutsats

Googles arbete med att försöka presentera det bästa och mest trovärdiga sökresultatet för de som söker är en pågående process. Det sker ständigt uppdateringar i hur de värderar och positionerar olika sidor och olika typer av innehåll.

Genom att hela tiden skapa bra och unikt innehåll på din webbplats minimerar du risken att drabbas negativt i samband med Googles olika uppdateringar i sökalgoritmen. Se därför till att lägga tillräckligt mycket tid när du tar fram nytt innehåll. Då sparar du tid genom att slippa göra större förändringar i framtiden. Då räcker det att löpande hålla innehållet uppdaterat.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *