Hur fungerar Google och andra sökmotorer?
Allt du behöver veta om hur Google och andra sökmotorer fungerar
Vi får gå tillbaka till 1986 för att hitta den första sökmotorn Archie, och sedan dess är en sökmotor det mest naturliga när du som användare vill hitta information om någonting.
När du söker efter någonting tar du för givet att de bästa svaren ska komma upp bland de första resultaten på sökmotorns sökresultatsida, men hur fungerar egentligen en sökmotor som Google? Hur vet Google att de svar som presenteras är de svar du allra mest är ute efter?
Här hittar du allt du behöver veta om hur Google, Bing och andra sökmotorer fungerar!
Vad är en sökmotor?
En sökmotor är en komplex mjukvara som används för att hitta information, antingen på internet eller i ett slutet datasystem. Sökmotorer använder sig av sökrobotar för att hitta, samla in och indexera information, vilket innebär att de katalogiserar ord för att underlätta för användaren.
När en användare söker efter något, använder sökmotorn algoritmer för att rangordna och visa de mest relevanta sidorna först i sökresultatet. Oftast presenteras resultaten av en sökning i form av en lista, där det mest relevanta resultatet visas först enligt sökkriterierna.
Vanliga sökmotorer är Google, Bing, Yahoo, Yandex och Baidu. Sedan är det viktigt att tänka på att när du söker på exempelvis Youtube och Facebook är det en sökmotor hos de tjänsterna som bearbetar och presenterar ett svar på din sökning
Hur fungerar en sökmotor som Google?
En sökmotor är en avancerad mjukvara som ingår ett komplext system, som består av flera komponenter. Dessa komponenter samverkar för att leverera relevanta sökresultat till dig som användare. Nedan ger vi dig en ingående beskrivning av hur en sökmotor fungerar.
Crawling – genomsökning
Google söker kontinuerligt efter nya sidor så att de kan läggas till i sin lista över kända sidor. Denna sökning utförs av speciella datorprogram som kallas ”spindlar”, ”bots” eller ”crawlers”, som färdas runt på befintliga webbplatser för att hitta nytt och uppdaterat innehåll.
Spindlarna följer länkar för att hitta nya sidor och filer. För att förbättra genomsökningen av din webbplats kan du se till att den har en välorganiserad struktur och att dina interna länkar är lätta att hitta. För att underlätta för Google att hitta din webbplats, och dess olika undersidor, kan du ladda upp en XML Sitemap till Google Search Console och arbeta på att få några externa länkar som pekar in till hemsidan.
Om din webbplats inte kan hittas i sökresultaten kan det bero på att den är helt ny eller att det inte finns några externa länkar som pekar mot den. Andra orsaker kan vara att sökmotorernas robotar är blockerade från att söka webbplatsen eller att webbplatsens navigering gör den svår att spindla. Den kan också ha blivit straffad av Google för användande av spamtaktik.
Indexering – katalogisering
När Google hittar en sida analyseras innehållet för att se om det ska lagras i Googles index, som är en enorm databas. Urvalsprocessen sker genom sofistikerade algoritmer. Faktorer som webbsidans innehåll, struktur och popularitet spelar en avgörande roll i processen. Sidor med högkvalitativt och relevant innehåll, samt som har externa länkar från pålitliga webbplatser, har större chans att få en plats i indexet.
För att förbättra indexeringen av din webbplats, se till att dina sidtitlar och rubriker är korta och informativa. Du kan också använda Schema Markup för att underlätta för Google att indexera din sida på bästa sätt. Ju bättre Google förstår ditt innehåll, desto bättre kan webbsidan matchas mot personer som letar efter det du erbjuder.
När spindlarna hittar nya sidor utför de en grundlig analys av deras innehåll, vilket inkluderar text, bilder videos och typer av filer. Under indexeringen samlar spindlarna in metadata och textinnehåll från varje webbsida, inklusive nyckelord, titlar, meta-beskrivningar och länkar till andra sidor. Allt detta organiseras sedan på ett tydligt sätt och associeras med respektive URL.
Googles index fungerar som en omfattande katalog över alla de webbsidor som sökmotorn har stött på, vilket gör det möjligt att snabbt och korrekt svara på användarnas frågor. Utan ett index skulle sökmotorerna behöva söka igenom hela webben varje gång en användare skickar in en sökfråga, vilket skulle vara mycket tidskrävande och ineffektivt.
Ranking och presentation av sökresultat
När Google presenterar en sökresultat försöker de att visa det mest relevanta svaret för den specifika sökfrågan. När du som användare anger en sökfråga söker sökmotorn upp orden och fraserna i frågan i indexet och hämtar URL:erna för de sidor som innehåller dessa ord eller fraser.
Rankningen genomförs av algoritmer som baserar resultatet på många faktorer som ger den bästa användarupplevelsen och det mest relevanta svaret. Sökmotorn använder naturlig språkbehandling (NLP – Natural Language Processing) och maskininlärningstekniker för att förstå användarens avsikt och kontexten bakom sökfrågan. Några faktorer som påverkar din webbplats rankning:
- Relevant, pålitligt och uppdaterat innehåll
- Laddningstid
- Webbplatsens struktur och enkelhet att navigera
- Användar- och mobilvänlighet
- Teknisk konfigurering
- Mängd och relevans av externa länkar
- Användarens plats och språk
- Användarens tidigare sökhistorik
- Enhet från vilken förfrågan gjordes
Med andra ord, det finns många faktorer som påverkar sökresultatet i olika sökmotorer. Deras främsta mål är att presentera det mest relevanta svaret på din fråga. För att lyckas så bra som möjligt med sin önskan att synas bra i sökresultatet är det viktigt att arbeta med sin sökmotoroptimering på ett planerat och effektivt sätt.
Användarbeteende och anpassning
Google och andra sökmotorer samlar data om användarnas interaktioner med sökresultaten. Exempel på sådan data är klickfrekvens och tid spenderad på varje sida. Insamlad data används för att förbättra rankningsalgoritmerna och ge dig som användare mer relevanta resultat i framtiden.
Ständiga uppdateringar
Webben är i ständig förändring. Därför uppdaterar Google kontinuerligt sitt index för att inkludera nya sidor och för att utvärdera förändringar på befintliga sidor. Gamla eller inaktiva sidor kan tas bort från indexet för att bibehålla sökresultatens kvalitet och relevans.
Google arbetar också kontinuerligt med att förbättra sina algoritmer och motverka manipulativa taktiker som exempelvis spamlänkar.
Googles sökresultatsida
Det är inte bara sättet som Google väljer att ranka innehåll som är under en ständig förändring och uppdatering. Även på vilket sätt olika typer av innehåll presenteras på sökresultatsidan utvecklas kontinuerligt.
Den mest grundläggande delen på sökresultatsidan är det organiska sökresultatet, vilket alltid visas efter det att du som användare sökt på någonting. Utöver det finns det andra delar som kan visas vid olika sökningar och i olika sammanhang. Det kan exempelvis handla om:
- Annonser i form av textannonser eller shoppingannonser
- Features snippets, vilket visar en snabbt svar på sökfrågan längst upp i sökresultatet.
- Bilder, videor och nyheter.
- ”People also ask”, som visar andra vanliga frågeställningar och svar inom området du sökt på.
- Kartor vid lokala sökningar.
- Google Business Profile, vilket är företagsinformation om det företag du sökt efter.
- Knowledge panel, vilket är en faktaruta om exempelvis en person eller plats.
- Relaterade sökningar är ett annat sätt att visa liknande sökningar inom ämnet som du sökt på
En tydlig utveckling som Google har haft de senaste åren gällande deras sökresultatsidor är att du inte alltid behöver klicka dig in på någon webbsida för att få svar på din fråga. Svaret visas ofta direkt i sökresultatet.
![](https://pointx.se/wp-content/uploads/2024/11/serp-einstein-587x1024.jpg)
![](https://pointx.se/wp-content/uploads/2024/11/serp-bilforsakring-587x1024.jpg)
Sammanfattningsvis
Google består alltså av avancerade algoritmer som gör sitt yttersta för att hitta och klassificera så mycket innehåll som möjligt, för att kunna presentera det bästa och mest relevanta sökresultatet för dig. Dessutom sker det ständigt utvecklingar för att göra hela tjänsten med sökresultatsidan bättre och enklare för dig som användare.
För att läsa mer om hur Google fungerar kan du läsa deras egen dokumentation här.