Marknadsföring av byggföretag
Ökad synlighet online och fler kunder
Digital marknadsföring för byggföretag
Driver du en byggfirma och letar efter en effektiv och enkel samarbetspartner för din marknadsföring har du hittat alldeles rätt!
Genom lång erfarenhet, och med både bred och djup kompetens, hjälper vi byggföretag att synas online och att få fler förfrågningar från rätt målgrupp.
Därför ska ditt byggföretag arbeta med digital marknadsföring
Många byggbolag litar på att muntliga rekommendationer och mer traditionella marknadsföringsmetoder ska generera nya kunder. Då är det lätt att förbise att de allra flesta köpprocesser börjar med en webbsökning, vilket givetvis även gäller köp av byggtjänster.
Några vanliga utmaningar som företag inom byggbranschen står inför är:
- Den höga konkurrensen gör det svårt att synas på Google.
- Fel typ av kunder hör av sig. Exempelvis de som bara letar efter det billigaste alternativet.
- Att arbeta med marknadsföring på egen hand kan vara svårt att hinna med när dagarna är fyllda av projekt.
- Utan rätt spårning är det svårt att veta vilka marknadsföringsinsatser som faktiskt fungerar.
Låt din byggfirma växa med digital marknadsföring
Sökmotoroptimering (SEO)
När en potentiell kund söker efter en byggfirma i ditt område är det viktigt att ditt företag dyker upp bland de första resultaten på Google. SEO handlar om att göra webbplatsen mer synlig genom optimering av både innehåll och teknik.
Resultatet av sökmotoroptimering blir en ökad mängd relevant trafik till din webbplats, fler förfrågningar och bättre synlighet för dina tjänster.
Google Ads
SEO ger långsiktiga resultat, men ibland behövs snabba insatser för att generera fler leads. Annonsering genom Google Ads gör det möjligt att synas överst i sökresultaten omedelbart och bara betala när någon klickar på din annons.
Google Ads är ett perfekt komplement till SEO och kan snabbt öka antalet inkommande samtal och offertförfrågningar till ditt byggföretag.
Sociala medier
Organiska inlägg och annonsering på sociala medier som Facebook och Instagram ökar effektivt din synlighet. Genom riktad segmentering och mätbara resultat når du rätt personer vid rätt tidpunkt och ökar din försäljning.
Genom att använda sociala medier kan du nå dina kunder där de befinner sig och därmed öka kännedomen om ditt företag och få fler direkta förfrågningar.
Spårning och rapportering
Vi hjälper dig att sätta upp mätning genom Google Tag Manager och rapporter i Looker Studio så att du enkelt kan följa upp resultatet av den trafik du får genom dina annonser, organiskt sök och sociala medier.
Med rätt analys av resultaten kan du lägga den största delen av din marknadsföringsbudget där den gör som mest nytta och driver flest affärer!
Innehållsmarknadsföring
Genom att regelbundet publicera relevant innehåll på din webbplats kan du locka fler besökare och stärka ditt varumärke. Det kan exempelvis vara sökmotoroptimerade artiklar och guider som kan delas på sociala medier.
Med en genomtänkt innehållsstrategi blir ditt byggföretag en naturlig och trovärdig auktoritet inom branschen, vilket leder till fler leads och affärer.
Användarvänliga och sökmotoranpassade hemsidor för byggföretag
För att kunna ge din byggfirma ett starkt avtryck hos dina besökare är det viktigt med en användarvänlig och modern hemsida som anpassar sig efter olika enheter och är optimerad för sökmotorer.
Med en responsiv design blir din hemsida tillgänglig och användarvänlig på både datorer, surfplattor och mobiltelefoner, vilket förbättrar användarupplevelsen och ökar engagemanget.
Genom sökmotoranpassning kan din sida enkelt hittas av potentiella kunder som söker efter just dina tjänster eller produkter, vilket stärker ditt varumärke och driver ökad trafik och försäljning.
Genom en hemsida från oss kan ditt byggföretag synas och erbjuda en positiv användarupplevelse oavsett enhet!
Datadriven marknadsföring
Oavsett om du vill marknadsföra ditt byggbolag lokalt i ditt närområde, regionalt eller nationellt finns det många positiva effekter att arbeta med datadriven marknadsföring.
Här ser du några fördelar vi kan bidra med om du anlitar oss som din digitala partner och marknadsförare!
Därför ska ditt byggföretag välja oss
Med nästan 20 års erfarenhet av att hjälpa byggföretag att nå sina marknadsföringsmål har vi byggt upp en djup kompetens inom SEO, Google Ads, annonsering på sociala medier samt spårning och rapportering. Då vi erbjuder samma nivå av expertis som de största byråerna, men med en snabbare och smidigare process, sparar du som kund både tid och pengar.
När du som driver byggfirma anlitar oss får du en personlig och engagerad partner som säkerställer att varje projekt och uppgift genomförs med högsta kvalitet och effektivitet. Välj oss för att få en pålitlig och kostnadseffektiv marknadsföring som driver ditt företag framåt.
Låt oss driva fler kunder till er!
Vi hjälPer ditt byggföretag till fler affärer
Exempel på hur byggföretag kan arbeta med digital marknadsföring
Om du exempelvis driver en byggfirma i Norrköping och vill få fler uppdrag inom takbyten i ditt närområde kan du arbeta på följande sätt i de olika kanalerna.
Sökmotoroptimering
För att kunna hittas enkelt vid sökningar som “takbyte norrköping” och ”byta tak norrköping” bör du ha en landningssida på din webbplats som är optimerad mot just detta. På den sidan är det viktigt att du visar företagets expertis inom området och den bör svara på vanliga frågor kring takbyten, samt kanske även innehålla vissa prisexempel.
Genom landningssidan måste det vara enkelt för besökaren att komma i kontakt med dig.
Google Ads
Genom att även annonsera för sökningar som rör takbyten i Norrköping kan du snabbt få synlighet mot fastighetsägare som aktivt söker efter dina tjänster. Detta är ett perfekt komplement till SEO, för att få bästa möjliga synlighet i sökmotorerna.
Du kan enkelt framhäva vikten av att agera i tid vid tecken på dåligt tak, samt exempelvis locka med kostnadsfri takbesiktning.
Sociala medier
Genom att kontinuerligt lägga upp bilder och videor på takbyten i företagets sociala kanaler bygger du trovärdighet och stärker företagets varumärke.
Du kan också på ett enkelt sätt rikta annonsering till fastighetsägare i Norrköpingsområdet, så att du når ut till en större, potentiell kundkrets.
Innehållsmarknadsföring
För att stärka din auktoritet inom området, samt locka besökare som befinner sig tidigt i köpresan, bör du publicera informativa artiklar som rör takbyten på din webbplats.
Om du exempelvis publicerar artikeln “När är det dags att byta tak?” kan den generera organisk trafik för den typen av sökningar. Den typen av artiklar är dessutom perfekta att dela på företagets Facebooksida, för att visa sin expertis kring takbyten.
Om du på den artikelsidan erbjuder att besökaren, i utbyte mot en mejladress, får en checklista för att på egen hand kontrollera om taket behöver bytas eller ej, kan du dessutom arbeta med informativa e-postutskick för att på sikt omvandla mottagarna till kunder.
Löpande analys och utvärdering
Genom att spåra genom vilka marknadsföringsinsatser och kanaler som era potentiella kunder väljer att kontakta er går det att analysera kundbeteendet och utvärdera vilka insatser som är mest effektiva. Då går det enkelt att fatta beslut om hur fördelningen av budget kring det fortsatta marknadsföringsarbetet ska fördelas.
Vanliga frågor och svar om marknadsföring för byggfirmor
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör digital marknadsföring och byggföretag.