Enkel SEO-kontroll

Kontrollera att du använder ditt viktigaste sökord korrekt

Här kan du utföra en snabb och enkel kontroll av hur du använder ditt viktigaste sökord på en sida. Skriv in sökordet och adressen till sidan som du vill kontrollera, så får du inom ett par sekunder svar på om det finns möjligheter till förbättringar.



Så här bör du arbeta med ditt primära sökord

Sidtiteln

Placera ditt primära sökord så nära början som möjligt.
Använd det endast en gång.
Håll titeln inom 50–60 tecken för att undvika avklippning i sökresultaten.

Läs mer hur du arbetar med optimering av sidtiteln här!

Metabeskrivningen

Inkludera det primära sökordet tidigt i texten.
Håll en naturlig ton och uppmana till klick.
Håll längden mellan 120–155 tecken för maximal synlighet.

Läs mer om hur du arbetar med optimering av metabeskrivningen här!

H1-rubriken

Ha med sökordet exakt eller i en närliggande form.
Försök att få huvudrubriken att tydligt sammanfatta sidans ämne.

H2-rubriker

Använd sökordet i minst en H2-rubriker u de fall det är möjligt.
Undvik över­användning – flera olika H2 utan sökord ger tydlig hierarki.

Brödtext

Nämn sökordet tidigt. Gärna i första meningen eller i första stycket.
Använd en sökords­täthet på maximalt 1–3% (dvs. 1–3 gånger per 100 ord).
Använd synonymer och varianter för ett mer naturligt flöde.

Läs mer om on-page SEO i allmänhet här!


De senaste artiklarna

Så påverkas SEO av UX-design

Så påverkas SEO av UX-design

Synergin mellan sökmotoroptimering (SEO) och användarupplevelse (UX) är lätt att förbise. SEO handlar om att göra en webbplats synlig i sökresultaten, medan UX fokuserar på att skapa en smidig och engagerande upplevelse för besökaren. I takt med att Google blir allt mer avancerat är det allt viktigare att du har båda delarna i beaktande. Google…

Välj bäst URL-struktur för flerspråkiga webbplatser

Välj bäst URL-struktur för flerspråkiga webbplatser

Riktar du dig till användare i flera länder, och därmed har en webbplats på flera språk, det viktigt att du väljer en teknisk lösning som är enkel att hantera, optimerar synligheten i sökmotorer och erbjuder en bra användarupplevelse. Här går vi igenom de vanligaste lösningarna när det gäller URL-struktur för flerspråkiga webbplatser, belyser deras för-…