Enkel SEO-kontroll
Kontrollera att du använder ditt viktigaste sökord korrekt
Här kan du utföra en snabb och enkel kontroll av hur du använder ditt viktigaste sökord på en sida. Skriv in sökordet och adressen till sidan som du vill kontrollera, så får du inom ett par sekunder svar på om det finns möjligheter till förbättringar.
Så här bör du arbeta med ditt primära sökord
Sidtiteln
Placera ditt primära sökord så nära början som möjligt.
Använd det endast en gång.
Håll titeln inom 50–60 tecken för att undvika avklippning i sökresultaten.
Läs mer hur du arbetar med optimering av sidtiteln här!
Metabeskrivningen
Inkludera det primära sökordet tidigt i texten.
Håll en naturlig ton och uppmana till klick.
Håll längden mellan 120–155 tecken för maximal synlighet.
Läs mer om hur du arbetar med optimering av metabeskrivningen här!
H1-rubriken
Ha med sökordet exakt eller i en närliggande form.
Försök att få huvudrubriken att tydligt sammanfatta sidans ämne.
H2-rubriker
Använd sökordet i minst en H2-rubriker u de fall det är möjligt.
Undvik överanvändning – flera olika H2 utan sökord ger tydlig hierarki.
Brödtext
Nämn sökordet tidigt. Gärna i första meningen eller i första stycket.
Använd en sökordstäthet på maximalt 1–3% (dvs. 1–3 gånger per 100 ord).
Använd synonymer och varianter för ett mer naturligt flöde.
De senaste artiklarna

Så samverkar SEO och innehållsmarknadsföring
Att synas på Google är ett måste för företag som vill nå ut till nya kunder online. Då är det viktigt att tänka på att det inte räcker att arbeta med tekniska delar inom SEO, utan det krävs även högkvalitativt innehåll som fångar intresset hos besökarna och leder dem vidare i kundresan. Det är här…

Så påverkas SEO av UX-design
Synergin mellan sökmotoroptimering (SEO) och användarupplevelse (UX) är lätt att förbise. SEO handlar om att göra en webbplats synlig i sökresultaten, medan UX fokuserar på att skapa en smidig och engagerande upplevelse för besökaren. I takt med att Google blir allt mer avancerat är det allt viktigare att du har båda delarna i beaktande. Google…

Skillnaden mellan on-page och off-page SEO
Om du har en webbplats som du vill ska synas bra i sökmotorer bör du sökmotoroptimering (SEO). Inom arbetet med SEO finns det två viktiga begrepp du som du bör ha en förståelse kring och det är ”on-page SEO” och ”off-page SEO”. Den här artikeln hjälper dig att förstå skillnaderna mellan dessa och varför båda…

Robots.txt och den lilla filens stora roll för SEO
Har du någon gång hört talas om filen robots.txt? Om du inte har gjort det är du definitivt inte ensam. De flesta som äger en webbplats har aldrig stött på begreppet tidigare. Robots.txt är en enkel textfil som spelar en viktig roll för hur sökmotorer hanterar din webbplats. Här visar vi dig vad robots.txt är,…

Maximera din SEO med long-tail keywords
Att synas bra på Google för de viktigaste sökfraserna kan vara en utmaning. Helst om du vill synas på breda och mer generiska sökningar. En effektiv strategi för att du ska få konverterande organisk trafik är att satsa på så kallade long-tail keywords. I den här artikeln beskriver vi hur du gör för att hitta…

Välj bäst URL-struktur för flerspråkiga webbplatser
Riktar du dig till användare i flera länder, och därmed har en webbplats på flera språk, det viktigt att du väljer en teknisk lösning som är enkel att hantera, optimerar synligheten i sökmotorer och erbjuder en bra användarupplevelse. Här går vi igenom de vanligaste lösningarna när det gäller URL-struktur för flerspråkiga webbplatser, belyser deras för-…